Урок алгебри в 11 класі
Тема: Логарифмічні рівняння
Мета: дати учням поняття про логарифмічні рівняння, основні способи їх
розв’язання; розвивати вміння учнів
працювати в групах, в парах; виховувати
старанність, уважність, активність учнів.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організаційний момент
- Привітання
- Перевірка
відсутніх
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Додому було
задано вправу на визначення області визначення логарифмічної функції. Для
перевірки виконуємо аналогічне завдання
№7 із ЗНО-2012 (ІІ сесія)
Укажіть область
визначення функції у = log 3 (х + 9)
А) (9; +¥); Б) (-9; +¥);
В) (-9; 0); Г) (0; +¥); Д) (-¥; +¥)
Розв’язання: х +9
> 0; х > -9 Відповідь: (-9; +¥) (Б)
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Для
того, щоб пригадати означення логарифму, пограємося в гру «Лото».
log 2 8
|
log 12 1
|
lg 100000
|
log 5 25
|
log 5 5
|
3log37
|
log 13 13
|
log 5 (1/5)
|
Log 8 Ö8
|
3
|
0
|
5
|
2
|
4
|
7
|
1
|
-1
|
1/2
|
2. Для повторення
властивостей логарифмів – математичний диктант з подальшою взаємоперевіркою.
1. a logab = … (b)
2. log a 1 = … (0)
3. log a (b×c) =
… (log a b
+ log a c)
4. log a (b/c) = … (log
a b - log a c)
5. log a b p =
…
(p×log
a b)
6. log c b / log c a
= … (log a b)
IV. Вивчення нового матеріалу
Рівняння виду log a x =
b називаються
логарифмічними.
Сьогодні ми
розглянемо основні способи розв’язування логарифмічних рівнянь:
1.
За
означенням;
2.
Перехід
від рівняння log a f(x) = log a g(x) до рівняння f(x)
= g(x);
3.
За
властивостями логарифмів;
4.
За
допомогою заміни змінної.
Отже, зараз ми об’єднаємося у групи. Кожна
група одержує картку з розв’язаним рівнянням певного типу і рівняння такого ж
типу, яке потрібно розв’язати. Потім один учень від команди показує розв’язання
рівняння свого типу на дошці.
Картка
1
Розв’язання
Розв’язати рівняння:
за
означенням: log 0,1 (x – 7) = -1
log 5
(2 – x)
= 2
2
– x
= 5 2
2
– x
= 25
x
= -23
Картка
2
Розв’язати
рівняння виду Розв’язати рівняння:
log a f(x)
= log a g(x) log 3 (2x 2 + 4х – 7) = log 3 (x +2)
log 2 (x – 2) = log
2 (x 2 –
x – 17)
Використовуючи
монотонність
логарифмічної
функції, перейдемо
до рівняння:
х – 2 = х 2 –
х – 17
х 2 –
2х – 15 = 0
х 1 =
5 х 2 = -3
Перевірка :
підставимо корені в
початкове
рівняння:
х = 5 log 2 3 = log 2 3
x =
-3 log 2 (-3 –
2) = log 2 (-5) – не є коренем
Відповідь: х = 5
Картка 3
Розв’язати рівняння, використовуючи Розв’язати рівняння:
властивості логарифмів: lg (2x – 1) + lg (x – 9) = 2
lg (x +2) +
lg (x – 2) = lg 5
lg (x +2)(x
– 2) = lg 5
lg (x 2 – 4) = lg 5
х 2
– 4 = 5
х 2 =
9
х = 3 або х = -3
Перевірка: х = -3
не є розв’язком рівняння,
тому що lg (-3 + 2) = lg (-1) – не існує
Відповідь: х = 3
Картка 4
Розв’яжіть рівняння за Розв’язати
рівняння:
допомогою заміни змінної: 3 lg 2 (x – 1) – 10lg(x – 1) + 3 = 0
log 22 x – 2log 2 x – 3 = 0
Нехай log 2 x = y
y 2 –
2y – 3 = 0
y 1 =
3, y 2 = -1
log 2 x =3 log 2 x = -1
x = 23 х = 2 -1
х = 8 х =
V. Формування вмінь і
навичок
Учні самостійно
розв’язують завдання №28 із ЗНО – 2015
Відповідь: 5,04
VІ. Підведення підсумку уроку, виставлення
оцінок
VІІ. Домашнє завдання
Підручник Математика
11 клас, автори: О.М.Афанасьєва,
Я.С.Бродський, О.Л.Павлов, А.К.Сліпенко
Вивчити §3.2,
розв’язати № 62
Комментариев нет:
Отправить комментарий