Урок алгебри в 11 класі
Тема: Логарифмічні рівняння
Мета: дати учням поняття про логарифмічні рівняння, основні способи їх
розв’язання; розвивати  вміння учнів
працювати в групах, в парах; виховувати 
старанність, уважність, активність учнів.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організаційний момент
- Привітання
- Перевірка
відсутніх
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Додому було
задано вправу на визначення області визначення логарифмічної функції. Для
перевірки виконуємо аналогічне  завдання
№7 із ЗНО-2012 (ІІ сесія)
Укажіть область
визначення функції у = log 3 (х + 9)
А) (9; +¥);    Б) (-9; +¥);    
В) (-9; 0);    Г) (0; +¥);     Д) (-¥; +¥)
Розв’язання: х +9
> 0;     х > -9  Відповідь: (-9; +¥)  (Б)
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1.  Для
того, щоб пригадати означення логарифму, пограємося в гру «Лото». 
| 
log 2 8 | 
log 12 1 | 
lg 100000 | 
| 
log  5 25 | 
    
  log 5 5 | 
3log37 | 
| 
log 13 13  | 
log 5 (1/5) | 
Log 8 Ö8 | 
| 
3 | 
0 | 
5 | 
| 
2 | 
4 | 
7 | 
| 
1 | 
-1 | 
1/2 | 
2. Для повторення
властивостей логарифмів – математичний диктант з подальшою взаємоперевіркою.
1.  a logab = …                       (b)
2. log a 1 = …                       (0)
3. log a (b×c) =
…                 (log a b
+ log a c) 
4. log a (b/c) = …                 (log
a b - log a c)
5. log a b p =
…                    
(p×log
a b)
6. log c b / log c a
= …           (log a b)
IV. Вивчення нового матеріалу
Рівняння виду log a x =
b називаються
логарифмічними.
Сьогодні ми
розглянемо основні способи розв’язування логарифмічних рівнянь:
1.    
За
означенням;
2.    
Перехід
від рівняння  log a f(x) = log a g(x) до рівняння f(x)
= g(x);
3.    
За
властивостями логарифмів;
4.    
За
допомогою заміни змінної.
Отже, зараз ми об’єднаємося у групи. Кожна
група одержує картку з розв’язаним рівнянням певного типу і рівняння такого ж
типу, яке потрібно розв’язати. Потім один учень від команди показує розв’язання
рівняння свого типу на дошці.
Картка
1 
Розв’язання                                                  
 Розв’язати рівняння:
за
означенням:                                               log 0,1 (x – 7) = -1
log 5
(2 – x)
= 2
2
– x
= 5 2
2
– x
= 25
 x
= -23
Картка
2
Розв’язати
рівняння виду                                       Розв’язати рівняння:
  log a f(x)
= log a g(x)                                            log 3 (2x 2 + 4х – 7) = log 3 (x +2)
log 2 (x – 2) = log
2 (x 2 –
x – 17)
Використовуючи
монотонність 
логарифмічної
функції, перейдемо
до рівняння: 
х – 2 = х 2 –
х – 17
х 2 –
2х – 15 = 0
х 1 =
5   х 2 = -3
Перевірка :
підставимо корені в 
початкове
рівняння:
х = 5   log 2 3 = log 2 3
x =
-3  log 2 (-3 –
2) = log 2 (-5) – не є коренем
Відповідь: х = 5
Картка 3
Розв’язати рівняння, використовуючи                          Розв’язати рівняння:
властивості логарифмів:                                         lg (2x – 1) + lg (x – 9) = 2
lg (x +2) +
lg (x – 2) = lg 5
lg (x +2)(x
– 2) = lg 5
lg (x 2 – 4) = lg 5
х 2
– 4 = 5
х 2 =
9 
х = 3 або х = -3
Перевірка: х = -3
не є розв’язком рівняння,
тому що lg (-3 + 2) = lg (-1) – не існує
Відповідь: х = 3
Картка 4
Розв’яжіть рівняння за                                     Розв’язати
рівняння:
допомогою заміни змінної:                               3 lg 2 (x – 1) – 10lg(x – 1) + 3 = 0
log 22 x – 2log 2 x – 3 = 0
Нехай log 2 x = y
y 2 –
2y – 3 = 0
y 1 =
3,   y 2 = -1
log  2 x =3           log 2 x = -1
x = 23                  х = 2 -1
х = 8                   х = 
 
 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
              
 
 
    
 
  
V. Формування вмінь і
навичок
Учні самостійно
розв’язують завдання №28 із ЗНО – 2015  
Відповідь: 5,04
VІ. Підведення підсумку уроку, виставлення
оцінок
VІІ. Домашнє завдання
Підручник Математика
11 клас,  автори: О.М.Афанасьєва,
Я.С.Бродський, О.Л.Павлов, А.К.Сліпенко
Вивчити  §3.2, 
розв’язати № 62

 
Комментариев нет:
Отправить комментарий