Прекрасний і винятковий Солов’яненко
Інтегрований урок математики і музики з використанням комп’ютерних
технологій
Тема: Творчий шлях
А.Б.Солов’яненка. Узагальнюючий урок на дії зі звичайними дробами.
Мета: засобами математики та
музики ознайомити учнів з життям і творчістю А.Б.Солов’яненка.
Обладнання: На дошці портрет
А.Солов’яненка і вислови: «Математика – пісня розуму» О.Казанцев, «Знайомство з
істинним талантом завжди дає відчуття радості» М.Аксакова, мультимедійна
система, презентація з теми.
Хід
уроку
Музичне
привітання з вчителем музики під супровід баяну.
Учитель
математики: Діти! Сьогодні у нас незвичний урок, його будуть вести одночасно
двоє вчителів – музики і математики. У класі багато гостей. Тож почнемо з розминки, яка допоможе нам
заспокоїтися і почати роботу. Пропоную вам розв’язати математичний кросворд.
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Геометрична фігура, яка
має початок і не має кінця (промінь)
2. Частина прямої, обмежена двома точками (відрізок)
3. Результат дії додавання
(сума)
4. Результат дії віднімання
(різниця)
5. Не крива (пряма)
Учитель
музики: До розв’язаного кросворда пропоную загадку: Лечу від краю і
до краю,
Чарую дивними словами.
Я вас на крилах підіймаю
Або сумую разом з вами. Хто я?
(Пісня)
Кросворд допоможе вам відгадати загадку.
Подивіться на нього уважно. (У виділених клітинках утворилося слово «пісня»)
Учитель
математики: Ми будемо говорити сьогодні про математику і пісню, і ви
переконаєтеся, що вони не можуть не захоплювати своєю витонченістю і красою.
Недарма відомий математик Казанцев сказав: «Математика – пісня розуму». Тож
будемо співати серцем, душею і розумом.
Учитель
музики: 2010 рік для шанувальників таланту Анатолія Солов’яненка, великого
тенора сучасності, «золотого голосу» України, проходить під знаком його 78-ліття.
25 вересня – в день народження Анатолія Борисовича – його ім’я з теплотою у
серці і невимовною вдячністю будуть згадувати не тільки в Україні, а й у
багатьох країнах світу.
Сьогоднішній урок ми присвячуємо
прекрасному і винятковому Солов’яненку – великому співаку і чудовій людині.
Саме про нього слова відомої артистки М.Аксакової: «Знайомство з істинним талантом завжди дає
відчуття радості»
Ми маємо змогу почути його
спів – пісню «Місяць на небі», яку А.Солов’яненко неповторно виконував на
сценах багатьох столиць світу
Лунає пісня у запису.
Учитель
математики: Яка чудова пісня! Яка майстерність виконання! Я бачу, діти, що ви
як зачаровані. Справді, таке диво може зачарувати будь-кого. Мало хто знає, що
А.Б.Солов’яненко мав математичну освіту: він закінчив Донецький політехнічний
інститут і викладав у ньому нарисну геометрію.
І коли у квітні 1962 року на
звітному концерті Донецької області у Києві виступив молодий гірничий інженер
А.Солов’яненко, зал був приголомшений, журі вражене. А дирекція столичного
театру опери і балету запросила його на
роботу у свій колектив.
Давайте обчислимо, скільки часу
пройшло з того дня. Для цього вам треба знайти значення виразу:
(Відповідь: 48)
Учитель
музики Понад років минуло з того
часу, а було ніби вчора. Шанувальники таланту А.Солов’яненка ніколи не забудуть
ще один його виступ – сольний концерт у столичному палаці культури «Україна» у
1978 році. Молодий, красивий, він так розтривожив і зачарував тоді публіку
своїм співом, що оплескам, здавалося, не буде кінця. І мало хто знав тоді, що
був то не просто черговий концерт маестро – Анатолій Борисович складав свій
випускний іспит на закінчення Київської консерваторії. Хоч мав уже звання
народного артиста, був визнаним і популярним у своїй країні і за кордоном. Ось
такий виняток із правил. І не єдиний у біографії «українського соловейка».
Учитель
математики: А було йому тоді… Скільки років, ви дізнаєтеся, розв’язавши
рівняння:
(Відповідь: 46)
Талант не буває випадковим. За
блискучими винятками не було жодної випадковості. За ними – природна
обдарованість і титанічна праця. Тисячу уроків з вокалу у прекрасного педагога
Олександра Миколайовича Коробейченка взяв Анатолій Борисович, будучи студентом
й інженером гірничої справи. І все життя доземно вклонявся своєму вчителеві,
який вивів сина потомственного шахтаря на світову оперну сцену, вигранив його
унікальний природний дар.
Округліть задані числа до
розряду сотень, і ви дізнаєтеся про цікаві факти із життя А.Б.Солов’яненка:
1035 » 1000 – співав у стількох оперних спектаклях
628 » 600 – стільки виконав оперних партій
796 » 800 – стільки дав власних концертів
Учитель
музики: І ще один виняток із правила. Першим з наших тенорів А.Б.Солов’яненко
співав (і потім ще не раз) на
уславленій сцені «Метрополітен – Опера» в Нью-Йорку. На цій сцені неодноразово
звучала у його виконанні народна пісня на слова Т.Шевченка «Думи мої». Цю пісню
ми вивчали на уроках музики. Заспіваймо її.
(Діти хором співають пісню)
Народна мудрість говорить: «Пісня
ні в добру, ні в злу годину не покидає людину», «Хто співає, той журбу
проганяє». У родині Солов’яненків співали всі. Пісня прийшла до Анатолія з
молоком матері і не покидала його все життя.
Жоден оперний співак не міг
вважати свій спів досконалим, якщо він не пройшов італійську школу вокалу.
Анатолій Борисович стажувався у
міланському театрі «Ла Скала». Він добре знав італійську мову, мав неабияку
музичну ерудицію, хоча на той час не мав музичної освіти.
Учитель
математики: Подолати відстань від Донецька до Мілану Солов’яненку було б
набагато простіше засобами математики. Розв’яжемо задачу:
З Донецька до Києва Анатолій
Солов’яненко вирушив поїздом, який був у дорозі 13 год і йшов зі швидкістю58
км/год. З Києва до Мілану він летів літаком 3 год зі швидкістю 575 км/год. Яка
відстань між оперними театрами Донецька і Мілану? (Відповідь: 2479 км)
Учитель
музики: А пісні Анатолія Солов’яненка розліталися по світу з космічною
швидкістю. Вони вражали своєю ліричністю і такою земною простотою.
А зараз ми проведемо хвилинку –
кмітлинку, розгадаємо ребуси, в яких зашифровані назви музичних інструментів.
Діти розгадують ребуси
Учитель
математики: Жодної хвилини, витраченої даремно, без користі – ось життєвий
девіз народного артиста Анатолія
Солов’яненка. І наша спільна праця на уроці не пройшла без користі для вас. Що
нового і цікавого ви дізналися?
(Діти обмінюються своїми враженнями)
Учитель
музики: Дякуємо вам за співпрацю, діти! Хай ніколи не покидають вас віра,
надія, любов! І творчість, на яку вони надихають!
Комментариев нет:
Отправить комментарий